יש בוטים שמדברים עברית? מבט אל תוך הבוט העברי הראשון

כבר כמעט התרגלנו לכך שמה שהיה נחלת המדע הבדיוני הפך כבר מזמן להיות חלק מהשגרה היומיומית שלנו. אבל אולי יותר מכל התפתחות טכנולוגית אחרת, בינה מלאכותית היא זו שיש לה את הפוטנציאל הגדול ביותר להשפיע על החיים שלנו בעשור הקרוב. יש כבר מערכות ממוחשבות שמאפשרות לכם לדבר ישירות עם מחשב ולקבל ממנו תגובות, אבל עדיין קיימת מגבלה אחת – עברית.

כאן נכנסים לתמונה Webtech, בית תוכנה שמתמחה בתחום המחשוב התבוני (cognitive computing). Webtech חברו ל IBM Watson, אחת מתוכנות הבינה המלאכותית המתקדמות בעולם, ויצרו שורה של פתרונות מבוססי בינה מלאכותית. גולת הכותרת: צ'אטבוט ראשון שיודע לקרוא ולענות בעברית שוטפת. "האתגר העיקרי היה לגרום לבוט להבין את השפה," מספר גיא שקולניק, מנכ"ל WebTech "לא היה בוט שידע לעשות ניתוח טקסט בעברית כמו שצריך. ההצלחה שלנו הייתה לבנות פתרון שמסוגל להתכתב בצ'אט עם בני אדם בשפה טבעית ולהבין את מה שהם כותבים, לא משנה מה הרמה הטכנית שלהם."

ייחודו של הבוט טמון ביכולת שלו לנהל שיחות שהן לא מובנות. כלומר, אין צורך לשנן את הניסוח המדויק כדי להביא לתוצאה, אלא אפשר לכתוב בשפה חופשית, והבוט יבין מתוך המשפט את כוונת הכותב. היכולת הזו מאפשרת לבוט לתת שירותים שתוכנות אחרות לא מסוגלות לתת. "אנחנו חיים בתוך עולם של טקסט, של צ'אטים ושל סמסים, " אומר ליאור אברהם, מנהל תחום פתרונות דיגיטל בחברה "זה עולם שבו בוט יכול לתת פתרונות בכל הנוגע לממשק בין עסק ללקוח. בוט יכול לתת שירות במקביל למספר גדול של לקוחות, בכל שעה, ולהפוך כל אתר או אפליקציה לנגישים הרבה יותר."

כתוכנת בינה מלאכותית, מדובר בכלי שנמצא בפיתוח מתמיד, בעוד הוא לומד ומשתפר מכל אינטראקציה. "אנחנו עובדים עם כל ארגון ולומדים איך הוא מתנהג ומה הוא עושה מל המשתמשים שלו." מסביר גיא. "המערכת צריכה ללמוד מאיתנו כדי לתפקד. מה שלא לימדנו אותה, היא לא תעשה, אבל אנחנו יכולים לתקן ולהוסיף לה יכולות."

הבוט של Webtech הוא חיה שמשתנה ומתפתחת כל הזמן, ובחברה מפנים את המבט קדימה, ומוסיפים לו עוד ועוד יכולות חדשות. למרות שהוא עדיין לא יכול לנהל שיחה בדיוק כמו בן אדם, הבוט הוא עדיין קפיצה קדימה בכל האמור בממשקים וחווית משתמש. אל תופתעו אם בפעם הבאה שנפתחת לכם תיבת צ'אט, תמצאו בצידה השני את הבוט העברי הראשון.